Rautatie vuorenrinteellä
Via ferratalla kiipeillään kalliolla vaijerin varassa. Jo aloittelija pääsee kipuamaan turvallisesti hurjiin paikkoihin.
Kahden kiipeilypäivän jälkeen olin paitsi hengissä, ennen kaikkea elossa.
EMMA AUTTI
Toimin toista kesää vaellusoppaana vuoristokylä Cortinassa
Pohjois-Italiassa. Viime vuonna kuulin ensimmäistä kertaa via ferratoista eli
vaijerin varassa kiipeilystä. Cortina kuuluu maailman parhaisiin
ferratointipaikkoihin ja tuntui hassulta viettää kylässä 5 viikkoa kokeilematta
lajia.
Vaikken varsinaisesti kammoa korkeita paikkoja, kuulosti
vuorikiipeilyyn verrattava kokemus turhan epämukavalta haasteelta. Tänä vuonna
päätän kuitenkin kokeilla lajia. Etukäteen puhun mahdollisimman monelle ferrata-aikeistani,
jotten viime hetkellä jänistäisi. Moni on
kotiin kuollut, huikkaan opaskaverilleni, kun vapaapäivän aamuna suuntaan
kohti ensimmäistä kiipeilypäivää.
Cappucinoa ja italian
alkeita
Jännitykseni helpottaa heti ferrata-oppaamme buongiornoon alppitoimiston ovella.
Italialaiseen tapaan aloitamme päivän kahvilassa cappucinoilla.
Oppaamme Simone Corte
Pause, 36, on paitsi via ferrata- ja kiipeilyopas, myös hiihdonopettaja ja
helikopteripelastaja. Englantia italialaisittain murtava monitaituri opettaa
meille päivän aikana paitsi kiipeilyn, myös italian alkeita.
Melko pian käy ilmi, ettemme ole tekemisissä kenen tahansa
opastelijan kanssa. Vuosia kestävä vuoriammattilaisen koulutus maksaa kymmeniä
tuhansia euroja ja sisältää muun muassa kallio- ja jääkiipeilyä. Ammatin sijaan pitää mielestäni puhua elämäntavasta, ja opas kertookin rakastavansa
työtään.
Aamuyhdeksältä saavumme hiihtohisseille. Nousemme rinteen
päälle, jossa meitä odottavat ferratoilla päällystetyt kalliot. Auringonpaiste lämmittää
käsivarsia ja korostaa jylhiä Dolomiitteja. Jännitykseni alkaa vähitellen
kääntyä innostukseksi.
Kalliolle, kukkulalle
![]() |
Ensimmäisen päivän ferratat Ra Pegna ja Ra Bujela. |
Opas tarkistaa varusteemme ennen ensimmäiselle via
ferratalle lähtöä. Alkuohjeistus ei kuitenkaan kestä montaa minuuttia ja
lähdemme heti kiipeämään. Myönnän oppaalle, ettei minulla ole aiempaa
kiipeilykokemusta, ja että olen jopa hieman peloissani. Siitä huolimatta opas
laittaa minut ensimmäiseksi, ilman häneen kiinnitettävää turvaköyttä. Hengitän
syvään, kiinnitän itseni vaijeriin, etsin sopivat käden- ja jalansijat ja
ponnistan ylöspäin. Yllättäen kiipeäminen ei olekaan niin vaikeaa, kuin
etukäteen oletin.
Ensimmäiset kiipeämäni metrit ovat suoraa seinää. Päivän
loputtua toteamme sen olleen koko päivän vaikein kohta. Muuten ensimmäisen
päivän ferratat ovat yleensä melko helppoja: niiden avulla opas tarkkailee,
kuinka hyvin ryhmä pärjää reitillä. Yhden päivän opastuksilla saatetaan sen
sijaan käydä useampi reitti, joista viimeiset ovat ensimmäisiä vaikeampia.
Pian käy ilmi, että kulkemisemme on aloittelijaryhmäksi
varsin sujuvaa ja reipasta. Simone ehdottaakin, että kuljemme päivän toisen
ferratan vaikeampaan suuntaan eli ylhäältä alaspäin. Emme osaa kieltäytyä,
joten jatkamme alppimajalla nautittujen cappucinojen jälkeen toista ferrataa
ylhäältä alaspäin.
Siinä, missä ylöspäin kiipeäminen saa sykkeen helpommin
nousemaan, vaatii alaspäin meneminen paitsi enemmän päätä, myös harkintaa. Alaspäin
mennessä saamme harjoitella myös sitä, miten vastaantulija kohdataan.
Italialaisten lausahduksien (buongiorno,
grazie, prego) lisäksi on tärkeää löytää paikka, jossa voi hetken odottaa
ja päästää toisen ohi.
Kiipeämisen lomassa selviää, että kulkemamme ferratat ovat
oppaamme itsensä tekemiä. Reitit ovat kallioilla, jotka
reunustavat mustaa laskettelurinnettä – samaa rinnettä, jossa lasketaan
alppihiihdon maailmancupin syöksy ja super-g tammikuun lopussa. Entisenä
kilpalaskijana ja alppihiihtofanina kysyn oppaalta leikilläni, josko ferrataa
pitkin voisi tulla talvella aitiopaikalle vuoren päälle katsomaan maailmancupia. Opas kertoo muitta mutkitta tekevänsä aina kisojen aikaan juuri niin. Yllättyneen
ilmeeni nähdessään hän selittää, että mikäli lumi ei peitä vaijeria, voi
jääkiipeilyvarusteilla harrastaa ferratointia myös talvella.
Puurajan yläpuolella
![]() |
Oppaamme Simone kertoo koko ajan kiivetessään tarkistavansa pulttien pitävyyttä. Matkamme aikana ykiskään pultti ei irtoa, vaikka edellisenä yönä näenkin siitä painajaista. |
Ryhmämme on niin taitava, että lähdemme heti toisena päivänä
hieman vaativammalle reitille Punta Annalta Punta Aliolle. Kulutamme jopa 3000
metrin korkeudessa kulkevalla reitillä yli 3 tuntia. Haastavan maaston ansiosta
koen reitin varrella riemua, epäuskoa, epävarmuutta, onnistumisen iloa, hieman
pelkoa ja myös helpotusta. Jokaiseen askelmaan täytyy keskittyä, joten
kiipeäminen on hyvä harjoitus myös mielelle.
Vaijerin varassa kiipeilyyn liittyy vahvasti myös luottamus.
Luottaa täytyy paitsi oppaaseen, myös vaijereiden ja omien varusteiden
pitävyyteen. Kiipeäminen on myös ennen kaikkea tiimityötä. Vaikeassa paikassa
kaveria autetaan esimerkiksi vetämällä, työntämällä tai ohjeistamalla, mihin
jalan tai käden voisi seuraavaksi laittaa.
Kahden kiipeilypäivän jälkeen tunnen pystyväni mihin vain.
Tunnen itseni samaan aikaan sekä vahvaksi ja voittamattomaksi että pieneksi ja
nöyräksi suurten vuorten rinnalla. Erityisesti jalat ovat melko väsyneet ja sekä
sääreni että käteni ovat vuoriuskottavuutta lisäten hieman naarmuilla ja
mustelmilla. Pahimmat jumit löydän yllättäen leukaperistä: olen todennäköisesti
purrut jännissä paikoissa hampaitani yhteen.
Kuten olen jokaiselta via ferratalla käyneeltä kuullut, kannatti
lajia todellakin testata. Kokemus oli yksi elämäni hienoimmista ja hurjimmista.
Mutta äidille kerroin vasta kiipeilypäivien jälkeen.
![]() |
Sykemittarini lukemat toisen ferrata-päivän jälkeen. Kiipeily on rauhallista, mutta käy ehdottomasti urheilusta. |
![]() |
Voittajat💪 |
MITÄ?
VIA FERRATA on
italiaa ja viittaa rautaiseen tiehen. Ferratalla kiipeillään kalliolla vaijerin
varassa.
VIA FERRATOJEN
HISTORIA on ensimmäisessä maailmansodassa. Tuolloin vuorilla taistelleet
sotilaat kuljettivat sotatarvikkeita ferratoja pitkin.
VIA FERRATOJA
löytää pääosin Keski-Euroopasta, eniten Italiasta ja Itävallasta. Ferratojen
mekassa Cortinassa reittejä on 40-50 kappaletta.
VARUSTEIKSI
riittävät kypärä ja kiipeilyvaljaat. Pitkät housut ja hanskat tekevät
kiipeämisestä mukavampaa.
VIA FERRATALLE voi
lähteä lähes kuka vain. Hyvä peruskunto riittää, iällä ja kiipeilykokemuksella
ei juurikaan ole merkitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti